Strategia pentru crearea de conținut în Europeana
Acces la întreg conținutul digital cultural și științific până în 2025
Acesta reprezintă ținta pe care o propune și este o ambiție care va fi îndeplinită prin implementarea unei puternice și concentrate strategii pentru crearea de conținut.
În această strategie, un număr de obiective sunt evidențiate în sprijinul scopului Europeana de a maximiza accesul public la material de patrimoniu, legând un spectru larg de tipuri de utilizatori cu cea mai largă paletă de conținut provenit de la surse de încredere din Europa. Aceste obiective includ:
- Oferirea celui mai ușor acces la conținut prin furnizarea de descrieri de înaltă calitate, legături persistente, etichetări corecte, clare și legături persistente la obiecte digitale astfel încât conținutul să rămână recuperabil în timp.
- Punerea de conținut în fluxul de lucru al utilizatorului prin dezvoltarea de servicii cum ar fi API și integrarea materialelor privind patrimoniul cultural în situri web populare cum ar fi Wikipedia.
- Crearea unui spațiu informațional european, unde furnizorii de conținut pot lucra împreună pentru a pune în comun o mare varietate de material de patrimoniu și unelte astfel încât utilizatorii să poată accesa o gamă largă de resurse, indiferent de unde își încep căutarea.
- Cultivarea de subiecte de forță pe teme care reflectă istoria Europei, cum ar fi Art Nouveau, călătoriile și turismul sau instrumentele muzicale. Acestea ar trebui să-i atragă și să-i implice pe utilizatori și să demonstreze puterea căutării pe toată gama de conținut.
- Permiterea conținutului generat de utilizatori prin facilitarea adăugării de către public de etichete descriptive și informații la datele de conținut ca și încurajarea utilizatorilor să ofere propriul material digital la teme cum ar fi primul război mondial.
Ce este conținutul ?
Pentru Europeana, conținut înseamnă metadatele și imaginile-timbru legate de obiectele digitizate aflate în biblioteci, muzee, arhive și colecții audiovizuale din Europa, cum ar fi cărți și articole, materiale video, înregistrări audio, artefacte istorice, fotografii și artă.
În viitor, conținutul generat de utilizator (obiecte digitizate, descrise și puse la dispoziție prin Europeana de la, în general, surse ne-instituționale) vor fi, de asemenea, incluse.
Seturile de date și lucrări științifice de nivel înalt publicate după 1950 nu fac parte din conținutul direct furnizat Europeana. Acestea pot, totuși, să fie descoperite prin legături relevante cu furnizorii și agregatorii.
Cum își va atinge Europeana țelurile ?
Europeana va urma câteva căi spre atingerea țelului de a furniza un larg acces la patrimoniul european:
- Calitatea ca prioritate de vârf – Colecția Europeana a crescut de la 2 milioane de înregistrări la lansarea din 2008 la aproape 15 milioane în 2010. Această masă critică de conținut va oferi o valoare suplimentară studenților, cercetătorilor și entuziaștilor culturii dacă eforturile noastre se vor îndrepta în primul rând spre calitate, și nu cantitate. Datele vor fi analizate în mod regulat să nu conțină erori și va exista o politică de suspendare a furnizorilor care continuă să ofere date de proastă calitate. Standardizarea, optimizarea și îmbogățirea metadatelor va continua să aibă o prioritate strategică înaltă pentru a permite o mai detaliată și corectă căutare de material în Europeana.
- Colaborare pentru a satisface cererile utilizatorilor – Europeana va colabora cu instituții culturale și agregatori pentru a oferi conținut, a evita duplicarea de date și a asigura că audiențe specifice și servicii sunt avute în vedere în timpul procesului de digitizare și asimilare. De exemplu Biblioteca Europeană va avea ca țintă umaniștii și cercetătorii de științe sociale. Portalul de Film european se va concentra pe cercetătorii de film și filmografii profesioniști iar Portalul Arhiva Europa îi va viza pe cercetătorii arhiviști.
- Încurajarea colecțiilor minoritare – Europeana va lucra pentru a umple golurile în patrimoniul cultural european prin încurajarea digitizării de materiale culturale în țări care în acest moment acestea sunt slab reprezentate și în formate, cum ar fi video și sunet, care sunt la mare căutare de către utilizatori, dar reprezintă doar o mică parte din totalul materialului prezent. Asigurând o largă și echilibrată reprezentare a culturii este critică pentru că este unul din punctele cheie ale abordării Europeana: ca toate domeniile și toate țările europene să fie accesibile prin marca de încredere Europeana.
Care sunt obstacolele ?
Drepturi de proprietate intelectuală – Dacă cetățenii europeni vor avea acces la întregul domeniu al patrimoniului cultural, atunci mai multă muncă va trebui să fie efectuată la nivel de politici referitor la riscurile și câștigurile publicării matadatelor și imaginilor-timbru pe web cu scopul restrângerii restricțiilor. Consultări asupra înțelegerilor actuale referitoare la datele Europeana sunt în desfășurare pentru a permite metadatelor și imaginilor timbru din Europeana să fie publicate ca date în domeniul public.
Foaie de parcurs și dezvoltare
Această strategie de conținut nu este statică ci va fi revizuită pe măsură ce cercetările arată mai mult din nevoile utilizatorilor care caută patrimoniu digitizat. Prin această cercetare, Europeana va fi capabilă să țintească seturi foarte specifice de utilizatori și să impună obiective de dezvoltare a conținutului. Vom avea un plan de a descoperi colecțiile care îndeplinesc nevoile utilizatorilor și acest plan va fi revizuit la fiecare 3 ani. Europeana va continua, de asemenea, să stea în alertă și să se folosească pe deplin de descoperirile tehnologice și mijloacele legale prin care să faciliteze descoperirea și refolosirea conținutului.
[Traducere în limba română: Vlad Oberländer-Târnoveanu]