• Baze de date online:
  • Arheologie
  • Etnografie
  • Monumente
  • Muzee
  • Carte
  • Arte interpretative

pictură. Vânzătorul de lămâi
pictură; Vânzătorul de lămâi - Muzeul Național Brukenthal - Sibiu (Patrimoniul Cultural National Mobil din Romania. Ordin de clasare: 2506/20.01.2003 - Tezaur)

Deţinător / Owner
Muzeul Național Brukenthal - Sibiu
Nr. inventar / Accession number
812
Tip / Type
pictură
Titlu/Subtip / Title/Subtype
Vânzătorul de lămâi
Scoală / School
Atelier olandez
Material
ulei pe pânză
Tehnică / Technique
pictare
Material/Tehnică (text)/ Material/Technique (text)
ulei pe pânză; pictare
Datare / Dating
Sec. XVII
Fişă întocmită de / Record made by
Tudoran-Ciungan, Maria Olimpia
Ordin de clasare / Classification order
2506/20.01.2003 - Tezaur
Poziţia 83
Descriere / Description
 
Atmosfera de inefabilă delicatețe și tandrețe ce învăluie întâlnirea dintre vânzătorul de lămâi și fetița mirosind fructul dăruit, lumina particulară ce "descoperă" rafinate suprațete de oranj și galben în penumbrele fundalului sobru, marea finețe a pensulației, ce operează subtile treceri de la o materialitate la alta, impun notabile repere ale familiei scenelor de gen intimiste olandeze, din perioada de mijloc a secolului al XVII-lea. Paternitatea lucrării nu este suficient conturată, opiniile exprimate până în prezent, lasând încă deschisă problema atribuirii ei. În primele cataloage ale pinacotecii Brukenthal (Ä.K., 1844, 1893, Csaki 1901 și 1909) apare înscrisă cu datele "anonim olandez". În 1901-1902, A. Brediuso consideră ca aparținând unui artist german, iar H. de Groot unui "olandez din jurul anului 1660" (cf. T. lonescu, 1956). L. van Puyvelde (corespondență Bruxelles 1957), B. Nicolson (corespondență Londra 1958) și B. Bednarik (1960) propun, cu rezerve, numele lui Michael Sweerts sau a unui pictor din cercul acestuia. Atribuirea este contestată de E. Brockhagen (corespondență Karlsruhe, 1958 și V. Lazarev (opinie verbală, Sibiu, 1958). Reperele menționate mai sus, la care se poate adăuga și compunerea fizionomico-gestuală a bărbatului, prezintă numeroase afinități cu cele întâlnite în pictura de gen intimistă a olandezului Jacob Ochtervelt (1635-1710), în cazul de față, cu deosebită referire la lucrarea "Propunere amoroasă" (Karlsruhe, Staatliche Kunsthalle).